Statut RTWS "STRUG"
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
-
Stowarzyszenie nosi nazwę Regionalne Towarzystwo Wędkarskie „Strug” (RTW „Strug”) zwane dalej Towarzystwem.
-
Jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym Towarzystwem o celach niezarobkowych.
§ 2
- Terenem działania Towarzystwa jest Rzeczpospolita Polska, a siedzibą miasto Tyczyn. Dla właściwego realizowania swych celów Towarzystwo może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji wędkarskich oraz organizacji o podobnym celu działania.
- Towarzystwo posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 nr 79 poz. 855 z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego statutu.
- Czas trwania Towarzystwa jest nieograniczony.
ROZDZIAŁ II
Cele i środki działania
§ 3
- Celem działania Towarzystwa jest:
a) Propagowanie i kontynuacja tradycji wędkarstwa sportowego i etyki wędkarskiej.
b) Ochrona i kształtowanie środowiska naturalnego.
c) Prowadzenie działalności edukacyjnej dla młodzieży.
d) Pozyskiwanie terenów wędkarskich i prowadzenie gospodarki rybacko-wędkarskiej.
e) Ochrona wód i zapobieganie kłusownictwu.
f) Współpraca z innymi Towarzystwami i Organizacjami Wędkarskimi w kraju i za granicą.
g) Współpraca z administracją państwową i samorządową w sprawach dotyczących działalności Towarzystwa.
ROZDZIAŁ III
Władze Towarzystwa
§ 4
- Organami Towarzystwa są:
a) Walne Zebranie Członków.
b) Zarząd.
c) Komisja Rewizyjna. - W przypadku zmniejszenia się składu osobowego Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w czasie kadencji, uzupełnienie może nastąpić w drodze kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
- Organy Towarzystwa podejmują uchwały w sprawach osobowych w głosowaniu tajnym
§ 5
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
Zwoływane jest przez Zarząd co najmniej raz w roku, w terminie do końca marca.
Zarząd Towarzystwa obowiązany jest zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie na pisemne żądanie:
- Komisji Rewizyjnej;
- Co najmniej 1/5 członków Towarzystwa.
Nadzwyczajne Walne Zebranie winno się odbyć w terminie 4 -ech tygodni od dnia złożenia żądania. Jeżeli Zarząd w tym terminie nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zebrania, to zwołuje je Komisja Rewizyjna. - Członkowie zwyczajni biorą udział w Walnym Zebraniu wyłącznie osobiście i każdy członek ma obowiązek na żądanie Zarządu wykazać się legitymacją członkowską z opłaconą składką.
- Członkowie nadzwyczajni i zaproszeni goście uczestniczą w Walnym Zebraniu z głosem doradczym.
- Walne Zebranie jest władne podejmować prawomocne uchwały, jeżeli w jego obradach bierze udział co najmniej 50% członków korzystających z pełni praw członkowskich.
- Zarząd wyznaczając termin zebrania może postanowić o wyznaczeniu drugiego terminu, na wypadek gdyby w pierwszym terminie Zebranie nie doszło do skutku z uwagi na brak wymaganego w ust. 4 quorum. W drugim terminie quorum niezbędne dla prawomocności obrad stanowią przybyli na obrady pełnoprawni członkowie.
- Do wyłącznej właściwości Walnego Zebrania należy:
a) Uchwalanie programu działania Towarzystwa.
b) Rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznego sprawozdania Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
c) Uchwalanie liczebności organów Towarzystwa.
d) Uchwalanie zmian statutu.
e) Rozpatrywanie odwołań członków od uchwał Zarządu.
f) Uchwalanie, na wniosek Zarządu, wysokości składki członkowskiej, wysokości wpisowego oraz nadzwyczajnych składek okolicznościowych. Składka członkowska zachowuje ważność do następnego Walnego Zgromadzenia.
g) Udzielanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium członkom Zarządu. Członek Zarządu, który nie otrzymał absolutorium, może być odwołany z Zarządu w głosowaniu.
h) Odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
i) Podejmowanie uchwał o przystąpieniu do krajowych i międzynarodowych organizacji wędkarskich i innych o podobnym celu działania.
j) Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, wyboru Komisji Likwidacyjnej i przeznaczeniu majątku Towarzystwa.
k) Określanie wysokości zobowiązań finansowych do zaciągania których uprawniony jest Zarząd Towarzystwa.
l)Wybór członków do Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej.
m) Nakładanie na członków Towarzystwa obowiązku wykonywania pracy osobistej lub wniesienia za to ekwiwalentu pieniężnego. - Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów jego uczestników. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos prowadzącego obrady, za wyjątkiem głosowań przeprowadzanych w trybie głosowania tajnego.
- Głosowanie nad sprawami porządku dziennego wyjątkiem spraw osobowych, odbywa się jawnie, chyba, że 1/3 członków Walnego Zgromadzenia postawi umotywowane żądanie tajności głosowania i wniosek ten uzyska większość głosów członków obecnych na Walnym Zgromadzeniu.
- Uchwały w sprawie uchwalenia lub zmiany Statutu oraz rozwiązania Towarzystwa wymagają 3/4 głosów uczestników Zgromadzenia.
- Walne Zebranie Członków Towarzystwa podejmuje uchwały jedynie w sprawach podanych członkom w porządku obrad.
Nadzwyczajne Walne Zebranie obraduje wyłącznie nad sprawami dla których zostało zwołane.
§ 6
- Zarząd składa się z:
- Prezesa
- Wiceprezesa
- Sekretarza
- Skarbnika
- 3 do 5 członków Zarządu
Zarząd ukonstytuuje się spośród kandydatów wybranych przez Walne Zebranie w czasie przerw w trakcie obrad. Kadencja Zarządu trwa cztery lata. Funkcje Prezesa i Wiceprezesa można sprawować nie dłużej niż dwie następujące po sobie kadencje. - Do zakresu działania Zarządu należy:
a) Realizowanie celów i zadań Towarzystwa określonych w Statucie oraz uchwałach Walnego Zebrania Członków.
b) Reprezentowania Towarzystwa na zewnątrz w osobach Prezesa, Wiceprezesa lub Skarbnika.
c)Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictw i składanie oświadczeń woli wymagany jest podpis Prezesa lub Wiceprezesa.
d) W sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu, wymienionych w pkt. b, działających łącznie.
e) Zwoływania Walnego Zebrania Członków oraz powiadamianie wszystkich członków na 14 dni naprzód.
f) Prowadzenie dokumentacji członkowskiej.
g) Sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa.
h) Utrzymywanie bezpośredniego, bieżącego kontaktu z członkami Towarzystwa poprzez:
- zbieranie wniosków, uwag i stanowisk;
- przekazywanie informacji o pracach Zarządu Towarzystwa.
i) Przyjmowanie, wykluczanie i skreślanie członków.
j) Rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami Towarzystwa. - Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, a w przypadku ich równości decyduje głos Prezesa lub Wiceprezesa, gdy Prezes jest nieobecny za wyjątkiem spraw, dla których wymagana jest statutem większość kwalifikowana. Dla ważności posiedzenia Zarządu konieczna jest obecność zwykłej większości członków Zarządu, łącznie z Prezesem lub Wiceprezesem, gdy Prezes jest nieobecny.
- Do realizowania zadań statutowych Zarząd może zatrudnić pracowników, pod warunkiem posiadania stosownych środków.
- Zarząd upoważniony jest do podejmowania zobowiązań finansowych w wysokości określonej i zatwierdzonej przez Walne Zebranie.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
§ 7
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Towarzystwa, wybieranym na okres jednej kadencji trwającej cztery lata.
- Komisja Rewizyjna składa się z:przewodniczącego i dwóch członków. Konstytuuje się spośród kandydatów wybranych przez Walne zebranie w terminie do dwóch tygodni od dnia wyborów o czym powiadamia Zarząd.
- Na pierwszym posiedzeniu Komisja Rewizyjna przyjmuje wewnętrzne plany kontroli.
- Zadaniem Komisji jest kontrola merytorycznej i finansowej działalności Zarządu.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu Towarzystwa ani pracownikami.
- Komisja Rewizyjna przedstawia na dorocznym Walnym Zebraniu sprawozdanie ze swych czynności i wypowiada się w kwestii udzielenia Zarządowi absolutorium.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się co najmniej raz na kwartał.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć w pracach Zarządu z głosem doradczym.
ROZDZIAŁ IV
Członkowie Towarzystwa – ich prawa i obowiązki
§ 8
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być każda osoba fizyczna, posiadająca kartę wędkarską, mająca zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych.
- Członkiem nadzwyczajnym może zostać dowolna osoba prawna, która podpisze stosowną deklarację opracowaną przez Zarząd Towarzystwa.
- Członek nadzwyczajny, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada prawa określone w art. 7 pkt. 7 c - g.
- Członkowie nadzwyczajni, mogą na podstawie osobnego porozumienia, uzyskać prawo dla swych członków do wędkowania na łowiskach Towarzystwa.
- Członkiem uczestnikiem może zostać osoba niepełnoletnia, posiadająca kartę wędkarską. Małoletni poniżej 16 roku życia mogą być członkami młodzieżowymi Towarzystwa za pisemną zgodą przedstawicieli prawnych, nabywają oni wówczas prawa członka zwyczajnego za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego. Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, członek kandydat , należący do Towarzystwa korzysta z biernego prawa wyborczego. Członek młodzieżowy, zostaje członkiem kandydatem po ukończeniu 16 roku życia, a następnie zwyczajnym po osiągnięciu pełnoletniości.
- Kandydatów na członków przyjmuje Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji podpisanej przez zainteresowanego i dwóch członków wprowadzających. Decyzja o przyjęciu do Towarzystwa zapada na posiedzeniu Zarządu w trybie głosowania tajnego większością 2/3 głosów członków Zarządu obecnych na tym posiedzeniu. Głosy wstrzymujące się traktowane są jako głosy przeciw. Przyjęty w ten sposób nowy członek uzyskuje swe statutowe prawa po wpłaceniu opłaty wpisowej, odbyciu miesięcznego okresu próbnego, a następnie wniesienia rocznej składki członkowskiej.
- Członek Towarzystwa ma prawo do:
a) Czynnego i biernego prawa wyborczego.
b) Wędkowania na łowiskach Towarzystwa. Członkowie młodzieżowi mogą wędkować tylko pod opieką członka zwyczajnego, na zasadach określonych w regulaminie łowiska.
c) Korzystania z ulg i udogodnień stwarzanych przez Towarzystwo.
d) Uczestniczenia w pracach Towarzystwa.
e) Zgłaszania do organów Towarzystwa wniosków dotyczących jego działalności.
f) Pisemnego wystąpienia do Zarządu o czasowe zawieszenie w prawach i obowiązkach członka.
g) Odwołania się od decyzji Zarządu do najbliższego Walnego Zebrania Członków w sprawie wykluczenia z Towarzystwa. - Członek Towarzystwa zobowiązany jest do:
a) Aktywnego uczestnictwa w pracach i realizacji celów Towarzystwa.
b) Przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa.
c) Regularnego opłacania składek i innych świadczeń obowiązujących w Towarzystwie. - Utrata członkostwa Towarzystwa następuje w wyniku:
a) Dobrowolnej rezygnacji z przynależności zgłoszonej na piśmie Zarządowi do 31 grudnia każdego roku, po uprzednim uregulowaniu ewentualnych zobowiązań finansowych wobec Towarzystwa.
b) Śmierci.
c) Likwidacji lub utraty osobowości prawnej, w przypadku członków nadzwyczajnych.
d) Skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego nieopłacenia składek członkowskich lub innych zobowiązań w wyznaczonym terminie.
e) Wykluczenia w przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia zasad statutowych, a w szczególności:
- nieprzestrzeganie postanowień uchwał i regulaminów;
- działania na szkodę Towarzystwa;
- naruszenia Ustawy o Rybołówstwie. - Uchwałę w sprawie skreślenia z listy członków podejmuje Zarząd. Od uchwały w sprawie skreślenia lub wykluczenia przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków.
ROZDZIAL V
Majątek i fundusze
§ 9
- Majątek i fundusze Towarzystwa pochodzą z:
a) Składek członkowskich.
b) Darowizn, spadków, zapisów i ofiarności publicznej.
c) Dotacji.
d) Inne dochody z własnej działalności. - Majątek i fundusze Towarzystwa służą do realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków, za wyjątkiem o którym mowa w §10. Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Towarzystwa
- Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe
§ 10
- Rozwiązanie Towarzystwa może nastąpić w drodze uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków przy obecności co najmniej 50% pełnoprawnych członków Towarzystwa, większością nie mniejszą niż 3/4 głosów uczestników Zebrania obecnych w pierwszym terminie.
W drugim terminie bez względu na ilość członków Towarzystwa obecnych na Walnym Zebraniu Członków większością 3/4 głosów. - Warunkiem podjęcia przez Nadzwyczajne Walne Zebranie sprawy rozwiązania Towarzystwa jest pisemne zawiadomienie członków o terminie i przedmiocie Zebrania` na 30 dni naprzód.
- W przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, Zebranie decyduje o przeznaczeniu majątku oraz powołuje Komisję Likwidacyjną.
- Majątek Towarzystwa może być rozdzielony pomiędzy członków Towarzystwa.